måndag 6 juni 2011

Hunddejt

Igår när jag var ute på promenad med Nisse så träffade jag på en småhundsägare och hennes hund. Eftersom vi båda två hade hundar av modell handväska så stod vi ett bra tag och snackade. Efter ett tag kom vi fram till att vi skulle prova att ta dem på promenad tillsammans. Sagt och gjort så bestämde vi träff idag. Hon frågade mig om jag någon gång har provat att ha Nisse lös utan koppel, vilket jag svarade nej på. När man har en hund som är lika liten/mindre som en katt och kan slinka igenom hål lika stora som kaffekoppar så blir man ju lite mesig.

Vi gick dock till ett stort fält med staket på kortsidorna, ett stort "dike" på den ena långsidan och en skogsdunge på den andra, så jag tänkte "vad fan, någon gång måste man ju prova". Det var ju en öppen yta, den låg långt ifrån närmaste bilväg och det fanns inte så mycket roligt runtom, men i fall att han skulle springa långt så fanns det i alla fall människor som skulle kunna hjälpa att ta emot honom, så att säga. Och visst gick det. Faktum är att Nisse var extremt duktig. Han gjorde EN avstickare, men det var för att han tydligen hade spanat in en buske som han vill kissa på. Annars busade han med den andra hunden, och när den sprang för långt bort så väntade han på mig. I ungefär nio av tio fall så stannade han så fort jag sa till honom.

Fan vad jag älskar den här hunden alltså! Han är världens lättaste att ha att göra med. Seriöst. Man ska väl inte ropa hej än, men det känns ju i alla fall som en bra början.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar